Specifieke procedure voor de dossiers 2023-2024-2025
Systeem open op 01/10/2025.
Belangrijke tips en informatie:
- Lees de procedure op onze website nog eens na. Er is een verschil naargelang er al dan niet een OR/CPBW/CA aanwezig is binnen jouw bedrijf.
- Zorg voor een opleidingsplan voor de jaren 2023-2024 (deze jaren moet je samenbrengen in 1 document) en een apart opleidingsplan voor 2025.
- Zorg voor de juiste documenten: de verklaring op eer en het contract of de dimona-aangifte van de startende huishoudhulp.
- Begin zo snel mogelijk met de indiening van alle dossiers.
- Dossiers die ingediend zijn in voor subsidies bij het opleidingsfonds Vlaanderen / Brussel / Wallonië mogen niet meer bij Vorm DC worden ingediend. Dubbele subsidiëring is niet toegelaten.
- Er zullen steekproefsgewijze controles worden uitgevoerd door een door Vorm DC gemachtigde organisatie. Deze controles hebben zowel betrekking op dubbele subsidiëring als op de juistheid van de ingediende informatie en de naleving van de regels om in aanmerking te komen voor terugbetaling door Vorm DC. In geval van vastgestelde fraude zijn sancties voorzien.
Meteen naar de:
FAQ voor de dossiers 2023-2024-2025
De antwoorden in deze FAQ's zijn van toepassing op de behandeling van de dossiers 2023-2024-2025, waarvoor specifieke regels werden ingevoerd.
1. Hoe meld ik me aan op het systeem?
Met je e-mailadres en wachtwoord, die ongewijzigd blijven. Ben je je wachtwoord vergeten? Via de startpagina kan je een wachtwoord opnieuw instellen door te klikken op "Wachtwoord vergeten?".
Weet je niet meer welk e-mail er gebruikt is voor de login? Dit kan je opvragen via info@vorm-dc.be.
We beantwoorden vragen over logins enkel via mail.
2. Hoe worden de budgetten verdeeld over de bedrijven?
Vorm DC verdeelt het budget op basis van het marktaandeel van de ondernemingen, berekend op het aantal ingediende dienstencheques op nationaal niveau.
- Voor het budget van 2023 gebeurt de verdeling op basis van het marktaandeel van 2022.
- Voor het budget van 2024 gebeurt dit op basis van dat van 2023.
Deze twee bedragen worden samengeteld tot een globaal budget voor 2023-2024.
Voor het budget van 2025 gebeurt de verdeling op basis van het marktaandeel van 2024.
Een bedrijf in het starterssysteem is een onderneming met ondernemingsnummer (KBO), aangezien ons startersysteem voor de opleiding van nieuwe werknemers daarop gebaseerd is. Budgetten beheren op groepsniveau is niet mogelijk. Voor elk ondernemingsnummer is een aparte login nodig.
3. Wanneer weet ik als bedrijf welk budget ik heb voor mijn startersubsidies?
- Voor 2023 en 2024: alle bedrijven zullen hun budget in de komende weken per e-mail ontvangen. Deze jaren worden samengenomen om een vlotte verwerking te kunnen voorzien.
- Voor 2025 communiceren we het beschikbare budget in 2026, wanneer ook duidelijk is wat het restbudget is van de jaren 2023-2024. Eventueel restbudget zal immers worden toegevoegd aan het budget dat voor 2025 voorzien is.
Je hoeft uiteraard niet te wachten tot jouw budget gekend is om al te beginnen met het ingeven van dossiers.
4. Hoe komt het dat sommige nieuwe werknemers van 2023 en 2024 rechtstreeks door het systeem worden geweigerd?
De controle van de status van nieuwe werknemer gebeurt automatisch voor de jaren 2023/2024, omdat de RSZ-gegevens voor deze twee jaren al in ons systeem zijn geïntegreerd. Als ze worden geweigerd, betekent dit dat ze al eerder in de sector hebben gewerkt. Ze worden dus uitgesloten en komen niet in aanmerking voor een terugbetaling.
5. Wat moet ik doen als ik de ondertekende verklaring op eer van de nieuwe werknemer niet meer heb en deze het bedrijf heeft verlaten?
Aangezien de controle van de status van nieuwe werknemer werd uitgevoerd voor de jaren 2023/2024, aanvaarden wij bij wijze van uitzondering het uploaden van de Dimona in plaats van de verklaring op eer.
Deze uitzondering is niet geldig voor 2025.
6. Waarom moet ik meer dossiers indienen dan mijn eigenlijke budget toelaat?
Alle bedrijven onder SPC 322.01 krijgen de kans om dossiers in te dienen.
Alle dossiers die binnen zijn worden bekeken en al dan niet goedgekeurd. Indien het budget van je bedrijf volledig is opgebruikt, kom je in aanmerking voor de toekenning van extra middelen. Dit gebeurt door het restbudget (wat over is nadat alle bedrijven voor een eerste keer al dan niet hun deel opgebruikt hebben) opnieuw te verdelen volgens marktaandeel over de bedrijven die nog goedgekeurde dossiers hebben maar die hun marktaandeel/budget overschreden.
We spreken daarom over 2 rondes waarin we budget toekennen. Het budget van de 2e ronde is nu nog niet gekend en kan daarom ook niet op voorhand gecommuniceerd worden met de bedrijven.
7. Wat als ik mijn voorziene budget niet opgebruik?
Als je het voorziene budget voor jouw onderneming in 2023-2024 niet opgebruikt, dan vervalt dit budget. Je kan dus geen budgetten van jouw onderneming overdragen naar 2025. Voor de budgetten van 2025 zal wel rekening worden gehouden met het globale restbudget van 2023-2024. Het restbudget zal bij het bedrag voorzien voor 2025 worden bijgeteld en meegenomen worden in de verdeling over alle dienstenchequebedrijven.
8. Hoe zit het met dossiers die afgekeurd worden en die ik nog wil corrigeren?
Zolang de deadline van 30/04/2026 niet voorbij is kan je nog correcties doorvoeren in jouw afgekeurde dossiers. Na deze datum kunnen er geen wijzigingen meer worden aangebracht in afgekeurde dossiers. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk jouw dossiers in te geven.
9. Wat zal er met mijn dossiers uit 2022 gebeuren die nog open staan omdat de startende HHH nog geen 9u opleiding had gekregen?
Voor openstaande dossiers uit 2022 zijn er 2 opties:
- De startende huishoudhulp volgde nog opleiding in 2023.
De uren opleiding van 2022 en 2023 worden beide uitbetaald. De uren van 2022 worden niet afgetrokken van je beschikbare budget van 2023-2024. - De startende huishoudhulp volgde geen verdere opleiding in 2023. De uren opleiding van 2022 worden als een geforceerde uitbetaling gezien en worden uitbetaald. De uren van 2022 worden niet afgetrokken van je beschikbare budget van 2023-2024. Om deze geforceerde uitbetaling te krijgen volg je de procedure door de aanvraag rechtstreeks in het systeem in te voeren.
10. Wat als ik in 2022 al dossiers van starters heb afgesloten maar deze in 2023 nog opleiding hebben gevolgd?
Net zoals de andere jaren is het bij een geforceerde uitbetaling niet meer mogelijk om nog extra dossiers in te dienen eens een dossier is afgesloten. De opleidingen in 2023 kunnen dus niet meer ingediend worden.
11. Kan ik al dossiers indienen als mijn opleidingsplan nog niet is goedgekeurd?
Nee, het systeem laat dit niet toe. Daarom adviseren we iedereen om in eerste instantie het opleidingsplan voor 2023 én 2024 zo snel mogelijk in te dienen.
Vorm DC wil zich engageren om op de termijn van 5 werkdagen een goedkeuring te voorzien voor bedrijven die via OR, CPBW of VA al een goedkeuring hebben. Voor bedrijven die dit niet hebben is de maximale termijn voor goedkeuring 30 dagen. Hou hier dus rekening mee bij het indienen van je opleidingsplan.
12. Wat als mijn bedrijf is overgenomen / gestopt in 2023-2024-2025?
Zolang het bedrijf nog bestaat (het ondernemingsnummer is nog actief) kan je nog dossiers ingeven zoals voor elk ander bedrijf. De startende huishoudhulpen vervolmaken dus hun opleiding op het ondernemingsnummer waar ze ‘starter’ waren, ook al wordt de factuur bv door de overnemer betaald.
Als het ondernemingsnummer niet meer actief is omwille van faillissement dan kan enkel de curator met ons contact opnemen.
13. Kan ik binnen een groep van dienstenchequebedrijven budget overdragen van het ene bedrijf naar het andere?
Nee, budgetten zijn gekoppeld aan een ondernemingsnummer, wat ook gekoppeld is aan een unieke login binnen de webapplicatie van het startersysteem. Overdracht naar een ander bedrijf is niet mogelijk.
14. Wanneer worden mijn goedgekeurde dossiers terugbetaald?
De terugbetaling van de goedgekeurde dossiers gebeurt zodra de aanmoedigingspremies aan de huishoudhulpen zijn uitbetaald, overeenkomstig de instructies van de sociale partners.
15. Wat als ik mijn dossier al heb ingediend bij de regionale opleidingsfondsen?
Dossiers die al ingediend zijn bij het opleidingsfonds Vlaanderen / Brussel / Wallonië mogen niet meer ingediend worden bij Vorm DC. Op geen enkele manier mag er sprake zijn van dubbelfinanciering.
16. Steekproefcontroles en sancties bij fraude
Er zullen steekproefsgewijze controles worden uitgevoerd door een door Vorm DC gemachtigde organisatie. Deze controles hebben zowel betrekking op dubbele subsidiëring als op de juistheid van de ingediende informatie en de naleving van de regels om in aanmerking te komen voor terugbetaling door Vorm DC. In geval van vastgestelde fraude zullen de uitgekeerde subsidies volledig van de onderneming worden teruggevorderd. De onderneming wordt ook uitgesloten van het systeem.